USR, PLUS și PNL s-au contrazis la Digi 24! Teme care i-au pus pe jar

Lupta pentru un loc călduț la Primăria Capitalei a devenit o preocupare acerbă pentru partidele politice, care mizează pe nume grele pentru obținerea funcției de primar al Bucureștiului.

Nicușor Dan (USR), Vlad Voiculescu (PLUS) și Ciprian Ciucu (PNL) – au dezbătut, luni seara, la Digi24, miza acestor alegeri și au oferit soluții pentru două dintre cele mai mari probleme ale Capitalei: lipsa apei calde și traficul infernal.

Mai jos redăm dialogul purtat la Digi 24:

Cum se poate rezolva problema căldurii în București?

Ciprian Ciucu: Din păcate, echipa Firea nu și-a imaginat ce înseamnă RADET și proporțiile unui astfel de sistem centralizat de termoficare. Trebuia ca din primul an de mandat să vină cu un program cât se poate de serios de investiții. Trebuia să atragă bani puși la dispoziție de Comisia Europeană, fonduri dedicate Primăriei Capitalei, nu să cheltuim din bugetul propriu, în loc să alocăm bani pe fel și fel de prostii, cum s-a întâmplat. Vorbim de un megasistem făcut de comuniști în anii 60-70, care și-a depășit de două ori și jumătate durata de viață.

Țevile nu se repară singure. Este vorba despre un program multianual care, dacă vă spune cineva că rezolvă în patru ani, vă minte. Este un program care trebuie etapizat și executat în aproximativ două mandate, cu un efort bugetar care tinde undeva la valoarea bugetului pe un an al Bucureștiului.

Trebuie o retehnologizare și redimensionare a țevilor, pentru că atunci când a fost proiectat sistemul, servea întreaga salbă de industrii din jurul Bucureștiului. În sine, nu a fost prost gândit, dar trebuie readaptat la condițiile de astăzi. Asta înseamnă să fii inclusiv impopular, asta înseamnă să sapi orașul. Nu este ușor de venit cu astfel de lucruri în fața oamenilor. Un primar responsabil face ceea ce trebuie pentru oraș, evident anunțând din timp și planificând transparent investițiile.

Este vorba despre un efort de management semnificativ, întins pe ani de zile, pentru că alternativa este mult mai proastă. Alternativa înseamnă poluare prin centrale de apartament și ne vor ustura gâtul și ochii din cauza poluării, dacă se va dubla, va genera boli cardiovasculare.

Vlad Voiculescu: Viziunea mea nu este foarte diferită de ceea ce a spus Ciprian Ciucu. Trebuie să păstrăm sistemul centralizat, în măsura în care este posibil, nu trebuie să reinventăm apa caldă.

Există exemple de succes la Brașov, chiar la Chișinău, unde rețeaua a fost reabilitată. Pentru asta avem nevoie de un plan de reabilitare care să fie dezvoltat de o echipă în care să avem experți tehnici, financiari, să fie inclus în strategia energetică a Capitalei, după discuții cu finanțatorii potențiali. Aș aminti de fondurile europene, care au fost lăsate de izbeliște.

Totul trebuie să înceapă de la adevăr, de la a înțelege situația reală. Când o auzim pe Firea când spune că „n-o să mai fie probleme”, pentru mine ca cetățean, e de neimaginat. Primarul Bucureștiului are în primul rând datoria să fie onest și să spună adevărul. Vedem cu toții ce se întâmplă o dată la două zile. Situația este dezastruoasă și fără un plan. Pentru viitorul primar asta este una dintre marile probleme cu care va trebui să se confrunte.

Nicușor Dan: Am pierdut patru ani și înainte de asta am mai pierdut zece ani. Când RADET a intrat în insolvență am spus că în trei ani o să intrăm în faliment și asta s-a întâmplat. S-a mers la judecător cu un plan fantasmagoric și am pierdut trei ani și 180 de milioane de euro pe care puteam să-i luăm de atunci spunând că RADET-ul poate să preia ELCEN-ul, căruia îi datora deja aproape un miliard de euro contabil și un miliard de lei fără penalități.

Soluția este încălzirea centralizată din două motive. 1 – altfel poluarea va crește sensibil, 2 – pentru că chiar dacă vrem să trecem la centrale de apartament nu putem decât în zece ani din motive tehnice.

Pe zona de sud și de vest, unde suntem mai aproape de centrale – e adevărat, că ele nu sunt supradimensionate, dar putem să păstrăm o parte dintre ele. Trebuie să refacem rețeaua într-un ritm mult mai accelerat decât s-a făcut până acum, s-au făcut practic 30 de km în trei ani, putem să facem 100 de km pe an, asta depinde și de viteza cu care se execută lucrările publice. E nevoie de bani – sunt bani europeni, sunt și alte surse. Trebuie început cu acele locuri unde specialiștii știu că crapă rețeaua.

În zona de nord, sunt absolut deschis la noi unități de producție, care să fie mai apropiate și care să fie deschise către privat, care se mișcă mult mai rapid și au și bani.

Ce soluții sunt pentru traficul din Capitală?

Nicușor Dan: Traficul are mai multe componente. Una foarte ieftină, care se poate face în trei ani, este managementul traficului, a semafoarelor cu adevărat inteligente conectate la server și care dau verde în timp real, care dau verde și când văd că vine autobuzul, troleibuzul sau tramvaiul și în felul ăsta se stimulează transportul public.

A doua componentă este o strategie de parcare, care trebuie să includă în locurile de parcare pe care le gestionează municipalitatea toate locurile pe care noi parcăm infernal astăzi, pentru ca, în momentul în care le ai într-un sistem informatic, prin politica de prețuri să stimulezi oamenii să parcheze către parcările mai ieftine, mai ieftine. Bineînțeles, parcări la marginea orașului, park and ride, gratuite, care să încurajeze oamenii din provincie să-și lase mașinile în afara orașului.

Trebuie să existe o strategie pe transportul public, unde trebuie să optimizăm traseele care au rămas în anii ’80 şi cu locurile de pe prima bandă câştigate prin strategia de parcare să dăm linii unice pe troleibuz, autobuz, transport de suprafață. Și bineînțeles investiții în infrastructură, cea mai importantă fiind șoseaua de centură și ieșirile către ea.

Ecotaxa – pentru că Bucureștiul este un oraș bogat, nu va face decât să ia niște bani de la bucureșteni. Atâta timp cât nu dai alternativă, nu o să poată împiedica lumea să vină cu mașina în Centru.

Ciprian Ciucu: Dacă la punctul anterior am fost cu totul de acord, aici vă spun că am o altă viziune. Domnule, nu e loc fizic pentru numărul imens de mașini care se află acum în București. Scopul unei astfel de politici publice este să schimbăm comportamentul de mobilitate al oamenilor de pe auto individual către transportul în comun și transport alternativ.

Trebuie să creezi o capacitate de transport – să ai autobuze, troleibuze, metrou, tramvaie la timp, curate, bine conectate, care să-i garanteze omului deplasarea în maxim 30 de minute în orice punct al Capitalei. Poți să ai cel mai performant sistem de management al traficului.

La numărul imens de automobile nu va face față. Și la parcări fix la fel. Ce trebuie să faci? Oferi alternativa pe transport în comun, creezi benzi dedicate RATB. Dacă vrei cu auto individual, asta e, nu se poate, plătești în plus. Faci șoseaua de centură. Faci park&ride la fiecare dintre cele șase artere care aduc trafic în București.

Este vorba de o secvențialitate de măsuri dependente una de alta care are ca obictiv final schimbarea comportamentului de mobilitate.

Ecotaxa – la urmă, dacă celelalte măsuri alternative nu au mers.

Vlad Voiculescu: N-ar trebui să uităm că există un plan de mobilitate pe care l-am făcut cu experți, care costă o groază de bani. Trebuie însă implementat. Da, transportul public trebuie să fie o prioritate, în condiții civilizate, cu orar respectat.

În 2001, când m-am mutat la Viena, stăteam undeva la marginea Vienei și de acolo luam un autobuz și când autobuzul întârzia un minut, doamnele mai în vârstă se urcau pe șofer și dădeau din cap, spuneau că așa ceva nu este acceptabil. Până când transportul în comun, pe care poți să te bazezi, în condiții civilizate, nu devine o alternativă, nu o să reușim să schimbăm comportamentul oamenilor. (sitenews)

Lasă un răspuns