România, atractivă pentru producerea electrocasnicelor

România, atractivă pentru producerea electrocasnicelor. România devine hub de electrocasnice, patru fabrici urmând să investească 200 milioane de euro. În Romania vor fi 11 fabrici care vor produce frigidere, aspiratoare sau maşini de spălat, niciuna însă în Moldova.
Producţia locală de electrocasnice a atras în ultimii doi ani patru investiţii importante.

Citește și: Dacia Mioveni trece printr-o situatie dificila

Două au fost de tip greenfield, una a presupus preluarea unei fa­brici existente. A patra investiție a însemnat o recon­ver­sie parţială. Toate cele patru investiții au o valoare cumulată de circa 200 milioane de euro, și presupun angajarea a 2.000 de persoane, atunci când toate vor fi finalizate.

Cine sunt investitorii

Este vorba de a doua fabrică a Arctic în România, singura deja inaugurată dintre cele patru, o investiţie a gigantului chinez Haier în producţia de frigidere, o nouă unitate de pro­ducţie de aspiratoare a nemţilor de la Kärcher şi o fabrică preluată recent de italienii de la De’Longhi. Cele patru investiții se adăugă celor şase fabrici de produse finite şi una de componente deja exis­tente. După finalizarea noilor inves­tiţii, numărul total al unităţilor de producţie va ajunge la 11.

Ceea ce se poate remarca este faptul că pentru trei din patru investitori este vorba de o a doua unitate de producţie locală, trei din patru fabrici primind sau urmând să primească susținere din partea statului. Practic, din totalul de aproape 200 milioane de euro pentru investiții, o treime o reprezintă ajutor din partea statului.

Pierderi pe piața locală

Piaţa locală a pierdut însă și o investiţie masivă în domeniu după ce nemţii de la Bosch au renunţat să mai construiască o fabrică de maşini de spălat pentru care ar fi alocat peste 100 milioane euro şi pentru care ceruseră ajutor de stat, care le-a fost refuzat.

Motivele pentru care unii jucători aleg piaţa locală sunt diferite. Unul îl reprezintă salariul, care este încă sub media din Vest şi chiar sub nivelul din regiune. Experienţa anterioară cu o altă fabrică locală este un atu iar un ajutor este şi poziţia geografică a României dar şi faptul că este o zonă de linişte pe o hartă geopolitică a lumii în schimbare.

Piaţa locală atrage investiţii cu o valoare adăugată mai mare pentru economie, după ce primele decenii de capitalism au fost dedicate producţiei de textile în lohn, cele din urmă plătind salariul minim pe economie. site news

Lasă un răspuns