Record de reclamații din partea șoferilor și unităților service

Record de petiții primite de Autoritatea de Supraveghere Financiară(ASF), de la unități service și șoferi nemulțumiți de felul în care firmele de asigurare au gestionat plata daunelor din RCA.

În doar trei luni, ASF a primit aproape tot atâtea reclamății ca în anterioarele șase luni. Numărul total depășește chiar și suma din perioada marilor falimente ale Astra Asigurări și Carpatica Asig.

Record de petiții din partea șoferilor și unităților service

Service-urile independente, aflate în conflict deschis cu asiguratorii, au „semnat” aproape jumătate din petiții. 

Pentru prima dată în istoria ASF, petițiile sunt împărțite aproape egal între persoane fizice și service-uri ori avocați care vin în calitate de mandatar al păgubiților. Această evoluție vine într-un moment în care unele unități service sunt în conflict deschis cu companiile de asigurare care domină piața RCA și care adună și cele mai multe reclamații.  Datele analizate de ECONOMICA.NET arată că, în perioada iunie 2019- septembrie 2019 au fost înregistrate nu mai puțin de 8.500 de petiții. Prin comparație, în tot primul semestru al anului trecut (ianuarie-iunie) au ajuns la ASF puțin peste 10.000 de petiții. Pe întreg anul 2019 au fost cel puțin 20.000 de reclamății, semnificativ mai mult comparativ cu perioada critică dintre 2015 și 2017, când două mari companii de asigurări cu pondere semnificativă pe RCA, respectiv Astra și Carpatica Asig, intrau în faliment. Peste 95% dintre reclamațiile primite anul trecut vizează tocmai piața RCA,  doar puțin peste 60% dintre petiții fiind considerate justificate. Având în vedere cotele mari de piață pe care le dețin, Euroins (în jur de 30% din piața RCA) și City Insurance( 35-37% din piață) sunt lideri și în clasamentul petițiilor. Euroins este într-o creștere mai accentuată din acest punct de vedere decât concurentul City Insurance.

Citiți și noul viciu care pune stăpânire pe șoferii din București  șoferi

  Ce reclamă șoferii 

Principalele motive invocate de petenți sunt depășirea termenului legal de plată a despăgubirilor, neinformarea în termenul legal a persoanei prejudiciate cu privire la valoarea maximă de despăgubire și depășirea termenului legal pentru efectuarea constatărilor. Al treilea trimestru al anului 2019 a marcat o evoluție foarte specială în ceea ce privește structura petițiilor deoarece service-urile, avocații și alți mandatari au ajuns la aproape 50% din total, deși nu depășeau 3-4%. Această evoluție nu este întâmplătoare, între service-uri și companiile de asigurări, mai ales cele care vând masiv RCA, fiind un conflict deschis, în care au intervenit și companiile de transport, cu o poziție favorabilă service-urilor. Firmele de asigurări reproșează service-urilor că facturează la tarife nejustificat de mari reparațiile(mai ales ora de manoperă), iar service-urile acuză asigurătorii că nu plătesc integral facturile emise de ei. La mijloc mai este și așa numită perioadă de nefolosință, adică mașina la schimb oferită păgubitului pe perioada reparației.

Acuzații ale asiguratorilor

Legea spune că asiguratorii trebuie să achite chiria aferentă, dar cei care închiriază aceste mașini, acuză asiguratorii, ar fi în legătură cu service-urile și practică tarife nejustificat de mari. În aceste condiții, principalii jucători de pe piață (City Insurance și Euroins) au decis, practic, să plătească spre service-urile cu care nu au contract de colaborare cu tarif prestabilit doar partea din facturi pe care o consideră justificată. Cum service-urile nu au dat înapoi în ceea ce privește pretențiile invocate au rezultat mii de procese în instanță( în creștere accentuată), dar și această evoluție a petițiilor primite de ASF nu direct de la păgubiți ci prin mandatari ai acestora.  

O lege care nu este schimbată

 Situația actuală de pe circuitul daunelor din RCA are originea în anul 2017, când legislativul a decis să adopte noua lege RCA. În numele protecției consumatorilor, noua lege a eliminat monopolul firmelor de asigurare în ceea ce privește constatarea și evaluarea daunelor și a dat posibilitatea păgubitului să se adreseze oricărei unități service pentru constatare, iar service-urilor să evalueze costurile reparației „în baza documentelor legale”. Cum legea și normele ce au însoțit-o nu au definit clar diferența dintre daună (suma pe care asigurătorul ar trebui să o achite pentru readucerea mașinii clientului în starea inițială) și costul reparației( suma pe care service-ul o pretinde asiguratorului în contul respectivei reparații) și nici nu impune limite privind costurile, a urmat o creștere masivă a prețului pentru ora de manoperă și apoi pentru piese. Acestor evoluții li s-a adăugat costul cu mașina la schimb, care nu a fost reglementat ca preț. Primul pas spre dereglarea pieței a fost ieșirea aproape totală de pe linia RCA a companiilor multinaționale, iar al doilea, care se manifestă deja de mai bine de jumătate de an, apariția conflictului dintre service-urile independente și firmele care mai vând RCA, adică City Insurance și Euroins. Cum legea și normele nu oferă instrumentele pentru sancționarea unor eventuale exagerări ale unităților reparatoare, dar nici nu oferă foarte multe pârghii ASF pentru a sancționa asigurătorii care nu fac plățile, în acest moment conflictele se rezolvă fie în instanță fie prin petiții. În Parlament există o lege care își propune să reglementeze tarifele practicate de service-uri, iar Consiliul Concurenței a arătat în mai multe rânduri că o astfel de măsură este necesară pentru a evita creșterea tarifelor RCA. Deocamdată traseul acestei legi este la început și, după cum afirmă deja avocați ai service-urilor, ea poate fi ușor atacată, ulterior. site news

Lasă un răspuns