Grevă la CFR. Trenuri anulate, mii de români afectați

 Angajații de la mai multe depouri CFR din țară au declanșat joi dimineața o grevă spontană, în mai multe orașe precum Brașov, Arad, Ploiești, Satu Mare, Cluj, Suceava sau Timișoara. Mai multe trenuri au fost anulate, conducerea CFR Călători nefăcând publică lista acestora. Angajaţii Societăţii Comerciale de Reparaţii Locomotive CFR – SCRL Braşov au oprit încă de marţi lucrul, deoarece CFR Călători încearcă să o falimenteze, prin preluarea treptată a personalului. CFR Călători nu a mai încheiat niciun contract de prestări servicii cu SCRL.

Cel puțin 1.000 de oameni au declanșat protestul. Trenurile anulate sunt și pe relații precum Brașov – București și București – Buzău. Pasagerii nu au fost anunțați și mulți au așteptat pe peron.
În prezent, 19 trenuri de călători sunt anulate, deoarece nu au mentenanţa făcută.

Este un protest spontan

„Este un protest spontan. Este a treia zi de proteste la SCRL. Sunt o sumedenie de trenuri anulate, cel puţin Regio sunt foarte multe. Începând de astăzi (joi, n.r.) au început să anuleze şi InterRegio. CFR Călători este în culpă, atâta timp cât au un contract de mentenanţă expirat, un contract negociat pe toate compartimentele, care a fost validat, şi încearcă şi acum să tragă de timp. Tot nu au încheiat contractul de mentenanţă, cred că încearcă să ne păcălească, pentru că altă impresie nu am”, a declarat, joi, Ionel Savin, prim vicepreşedintele Sindicatului Naţional Solidaritatea 2012.

Liderul sindical a transmis că salariaţii nu vor să reia lucrul, dacă nu vor avea un contract semnat cu CFR Călători care să cuprindă toate punctele de lucru actuale.

„Am un mesaj de la salariaţi. Salariaţîi au zis în felul următor: dacă nu vedem contract semnat de CFR Călători, care la anexă să prevadă foarte clar toate punctele de lucru actuale, ca să nu mai existe vânătoarea asta de angajaţi prin toate depourile şi prin toate secţiile noastre, salariaţîi nu vor să reia lucrul, indiferent de consecinţe. Mie mi se pare că salariaţîi au fost destul de tranşanţi, au spus destul de clar lucrurilor pe nume”, a spus acesta.

Întrebat dacă ministrul Transporturilor i-a chemat la discuţii, Savin a răspuns: „De la domnul ministru nu avem niciun semn”.
”SCRL e în insolvență și angajațîi sunt dezorientați, se tem pentru salariile lor, pentru că CFR Călători nu a mai semnat contractul cu SCRL. Pe de altă parte, nici CFR Călători nu are contract de serviciu public cu statul. E un cerc vicios”, a declarat Grigore Mare, președintele Federației Naționale Sindicale Mișcare Comercial Vagoane, citat de Club Feroviar.

El a precizat că în cursul zilei de azi ar putea fi semnat contractul de prestări servicii între CFR Călători și SCRL, lucru care ar conduce la încetarea protestului angajaților din depouri.

Oamenii refuză să mai lucreze

 Savin a explicat și motivele protestului angajaților. 

„Oamenii refuză să mai lucreze. Este un conflict, practic, între ceea ce face CFR Călători acum. Practic, ei încearcă să falimenteze SCRL, dar este o falimentare mascată, întrucât declarativ au început prin a spune iniţial că doresc să absoarbă o parte din personalul SCRL, etapizat. Lucrurile au început undeva în luna septembrie 2019, cu o notificare către SCRL precum că ar trebui să îşi retragă angajaţii din patru puncte de lucru, ceea ce s-a şi întâmplat în luna noiembrie. Numai că atunci SCRL i-a notificat prin directorul de la acea dată, care este şi administrator special, întrucât societatea este în insolvenţă, şi le-a spus foarte clar că aceste retrageri de personal vor duce la costuri suplimentare pentru CFR Călători şi, implicit, dacă se continuă aceeaşi politică, va duce la falimentarea SCRL. Lucrurile au continuat, CFR Călători a preluat angajaţii din cele patru puncte de lucru, iar la momentul de faţă angajaţii din cele patru puncte de lucru nu prestează încă activitate de reparaţii, ci sunt puşi să facă alte lucruri care nu ţin de reparaţii. Prestaţiile se fac în alte părţi, la depourile de domiciliu ale materialului rulant, ceea ce încarcă cu costuri CFR Călători”, spune Ionel Savin, prim vicepreşedintele Sindicatului Naţional Solidaritatea 2012.


Cele patru puncte preluate de CFR Călători sunt: Medgidia, Sighet, Piatra Olt şi Oraviţa.


Decizii manageriale proaste?

Savin a precizat că CFR Călători a încercat să inducă ideea că aceste cheltuieli au crescut din cauza SCRL, motivul real fiind „deciziile luate de managerii transportatorului public feroviar de călători”.

„Pe o astfel de motivare, pe 6 ianuarie, în Consiliul de Administraţie, au prezentat acest punct de vedere, motivând că SCRL şi-ar fi retras angajaţii din anumite puncte de lucru şi este necesară o internalizare a activităţii, că şi cum SCRL ar fi o firmă externă, şi nu ar fi propria filială de reparaţii. CFR Călători este acţionar unic la SCRL. În condiţiile astea, au încercat, prin Consiliul de Administraţie, să inducă ideea că au crescut cheltuielile din cauza SCRL, dar, de fapt, ele au crescut din cauza deciziilor managerilor de la CFR Călători – ei ne-au solicitat să retragem personalul din punctele respective – iar cheltuielile au crescut pentru că, de exemplu, locomotiva trebuia să îşi facă mentenanţa la capăt de traseu, iar acum este necesar să o mute 200 de kilometri, la un depou unde să îi facă mentenanţa şi se plătesc taxe de infrastructură. Toate chestiile astea au stat la baza motivării pentru internalizarea, cum au zis dumnealor, a activităţii către CFR Călători şi pentru a lua alte două puncte de lucru de către CFR Călători – Automotoarele de la Bucureşti şi punctul de lucru de la Tecuci”, mai spunea Savin. site news

Lasă un răspuns