Drepturile pe care le avem când mergem cu mașina în service

Drepturile pe care le avem când mergem cu mașina în service nu sunt întotdeauna respectate. Este adevărat însă că nici cetățenii nu și le cunosc. Și nu solicită respectarea lor. Aceasta este concluzia celor de la Infocons, într-un material realizat de Mediafax.

„Drepturile cetățeanului în calitatea lui de consumator trebuie să fie la fel și în Paris, Berlin și în București. Din păcate de cele mai multe ori informarea lipsește. Astfel că sunt puse piese conforme și nu piese originale. Există cost orar pentru manoperă, dar nu știm câte ore durează pentru a se realiza manopera. Și lista poate continua, cel păgubit fiind cetățeanul. Așa că este important să luăm atitudine. Și să avem o viață mai sigură pe drumuri, dar și o viață mai corectă în calitatea noastră de cetățeni și consumatori europeni!”, arată Infocons.

Ce trebuie să se asigure cetățenii

Cetățenii trebuie să se asigure că:

  • service-ul funcționează legal și este autorizat de RAR
  • să se informeze în prealabil asupra tarifelor și să ceară un deviz estimativ al intervenției
  • să ceară factura care trebuie să conțină: data și locul efectuării reparației, modul de calcul al manoperei: timp fizic sau barem de timp / ora tehnologica, piesele de schimb utilizate (cantitate/pret), alte materiale de întretținere, consumabile utilizate (cantitate/pret), numărul de înmatriculare al autoturismului (eventual kilometrajul).

Obligațiile service-urilor

Service-urile sunt obligate să afișeze prețurile cu TVA într-o maniera vizibilă și lizibilă în zona de recepție. În plus, potrivit Infocons, trebuie să precizeze modul de calcul utilizat pentru reparații. Este vorba despe ora fizică sau baremurile de timp/ ora tehnologică.

„Solicitați nota de comandă (reparație) care trebuie să cuprindă natura exactă a reparațiilor, costul probabil al acestor intervenții și durata imobilizării autovehiculului. Nota de comandă (reparație) semnată de cele două părți ajută la o eventuală contestare a facturii. În plus, va constitui dovada în cazul în care sunt lucrări necorespunzătoare sau neefectuate”, transmite Infocons.

În egala măsură, service-urile trebuie să elibereze factură. Aceasta trebuie să conțină:

  • data și locul efectuării reparației
  • modul de calcul al manoperei: timp fizic sau barem de timp / ora tehnologica
  • piesele de schimb utilizate (cantitate/pret)
  • alte materiale de întreținere
  • consumabile utilizate (cantitate/pret)
  • numărul de înmatriculare al autoturismului (eventual kilometrajul).

Dacă mașina nu este restituită în termenul stabilit, drepturile cetățenilor prevăd că pot soma service-ul să respecte termenul înscris printr-o scrisoare recomandată cu confirmarea primirii. Iar pe perioada prezenței mașinii în service, acesta este depozitarul autoturismului. Dacă mașina este furată sau deteriorată în plus față de recepția efectuată, pe timpul reparației, costurile sunt suportate de societate.

De asemenea, pentru piesele de schimb folosite de service la reparație, din stocurile proprii, se acordă garanție. Specialiștii din service-uri au datoria să consilieze clienții asupra unor reparații, ce sunt necesare a fi efectuate, explicând motivele recomandărilor. Mai mult, service-ul are obligația să restituie piesele înlocuite, cu excepția acelora care sunt folosite la reparație pe perioada garanției.

Lasă un răspuns