Comerțul electronic, de la 12 dolari la 200 de miliarde!

Un exemplu foarte bun este cel al comerțului electronic. Veți spune că este normal să fie așa în contextul pandemiei și al închiderii tuturor activităților comerciale care presupuneau aglomerări de oameni, ca de pildă marile centre comerciale.

Astăzi, cumpărăturile on-line ni se par un lucru obișnuit, numai că… toate au avut un început destul de timid și nimeni nu a putut intui la acel moment unde va duce.

Cumpărăm aproape orice on-line, de la produse agricole, până la electronice, modă, accesorii, carți, jucării, practic orice fără să mai ieși din casă.

Nu este rolul acestui material să analizeze fațele acestui nou mod de viață și implicațiile lui, inclusiv cele psihologice care duc evident la o lipsă aproape totală de interacțiune cu oamenii, dar, cum spuneam acesta este alt subiect.

Pandemia de Coronavirus a accentuat și mai mult aceasta tendință, care deja în ultimii ani prinsese vigoare, cifrele de comerț on-line crescând de la an la an.

Iată, de pildă, Amazon, care este pe piață de la mijlocul anilor 90 și care nu decolase încă nici acum 10 ani, când cumpărăturile on-line abia dacă atingeau 6% din totalul vânzărilor cu amănuntul.

În februarie 2020, în Marea Britanie, vânzările on-line erau de 18,9% pentru ca în aprilie să atingă peste 30% și cifrele cresc.

Covid 19 ne-a schimbat în mod cert viețile, pentru că mare parte din activitățile noastre – de la școală, serviciu și până la aprovizionare – s-au mutat pe internet.

Lucrăm de acasă, învățăm de acasă, facem cumpărături tot de acasă, ceea ce implică schimbări radicale de care încă nu suntem pe deplin conștienți și nici nu putem prevedea consecințele multiple ale acestui nou mod de viață.

Dar, cum toate au un început, și comerțul on-line a avut un punct zero. Această primă bornă se consideră că este anul 1984 când, o doamnă din Marea Britanie în vârstă de 72 de ani a făcut o primă comandă la… televizor, pe un sistem de Videotext.

Acest sistem practic convertea televizorul într-un terminal de computer care genera liste de cumpărături pe ecran, iar articolele au fost comandate telefonic la retailerul local Tesco.

Se știe și ce a conținut această primă comandă: margarină, fulgi de porumb și ouă.

Sistemul de Videotext a fost dezvoltat de către inventatorul britanic Michael Aldrich și este considerat străbunul comerțului electronic de astăzi.

10 ani mai târziu, Pizza Hut a început să vândă on-line pizza, evident, printr-un website pe care acum l-am considera urât și primitiv, ceea ce și era în bună măsură.

Chiar dacă acum vorbim de un domeniu de aproape 200 de miliarde de dolari pe an, acele începuturi care, desigur, au fost idei avangardiste și geniale de marketing și de vânzari, erau dedicate mai ales persoanelor în vârstă și celor cu dizabilități, segmente semnificative de public consumator la care produsele puteau să ajungă doar în acest mod.

În anul 1994, un tânăr de numai 21 de ani la acea vreme a lansat ceea ce azi s-au numi un mall în cyberspace, numit NetMarket, cu tranzacții securizate.

Prima cumpărătură? Un CD cu Sting, cu prețul de 12,48 dolari. Anul 1994 pare să fi fost un an extrem de important pentru lansările de platforme on-line pentru cumpărături.

În 1994 a fost lansat Amazon, care la vremea aceea vindea doar cărți, iar un an mai târziu apare eBay.

Rakuten din Japonia intră pe piață în 1997, iar Alibaba, în China, în 1999. Aceste companii de fapt au pregătit terenul pentru lumea de azi, lărgindu – și continuu portofoliul de oferte și produse, accesibilitatea clienților trecând frontiere și bariere.

Globalizarea presupunea de fapt și acest gen de accesibilitate pentru clienți care, deodată, puteau alege cea mai bună ofertă și mai ales la cel mai bun preț.

Creștere procentuală accelerată, dar nu și în valori absolute ale cumpărăturilor

În fapt, vorbim de o democratizare a modului de a consuma, de a cumpăra și de a alege.

În ceea ce privește Statele Unite, încă din 2017, considerat de analiștii de piață, anul de inflexiune, putem vorbi de 9 din 10 americani care au folosit internetul, fie de pe telefonul mobil, fie de pe computer pentru a face o achiziție on-line. Să nu uităm că în același an, 2017, 80% dintre telefoanele mobile de lume erau deja smart.

Iar în acest an 2020, din martie până în aprilie vînzările au crescut cu 49%! În această perioadă, vedetele cumpărăturilor on-line au fost celea legate de viața de zi de zi, adică mâncare, articole de menaj etc.

În România, conform Eurostat, comerțul on-line a atins cifra de 20 de milioane de lei în primul trimestru al acestui an, față de 60 de milioane de lei în tot anul trecut, 2019.

Aceste cifre arată o creștere semnificativă a vânzărilor on-line, mai ales electronice, produse și articole pentru tinerele mame și bebeluși, comenzi de mâncare etc, în contextul în care, chiar și în timpul Stării de Urgență din România, magazinele nu au fost închise.

Și căteva remarci de final pentru această analiză foarte succintă. Deși procentual vânzările on-line au explodat, valoarea lor exprimată în cifre de achiziții nu a crescut foarte mult.

Teama de criza economică, mai ales în contextul în care multe industrii s-au prăbușit lăsând în urmă milioane de șomeri, i-a făcut pe oameni să cheltuiască cu măsură și să achiziționeze strictul necesar.

Deși mulți s-au grăbit să anunțe sfârșitul magazinelor fizice, majoritatea analiștilor sunt de acord că, cel mai probabil, vor co-exista ambele, un fel de hibrid care va veni în întâmpinarea clienților cu ambele variante.

Deși pandemia este încă prezentă pe toate meridianele globului, este posibil ca tendința ascendentă a comerțului on-line să se mențină, dar nu la procentele pe care le-a cunoscut cu câteva luni în urmă.

Și, dacă economia se repornește atunci, șansa ca și magazinele fizice să rămână importante este una de luat în seamă, fie și pentru o cumpărătură de ultim moment în drum spre casă de la serviciu.

S-a schimbat lumea? În mod cert, da. Cât de profund și în ce direcții rămâne să vedem în anii care vor urma. site news

Lasă un răspuns